Postează răspuns 
 
Evaluarea subiectului:
  • 1 voturi - 5 în medie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MODIFICARE CULOARE BORD
Autor Mesaj
ovidiu_nemteanu Deconectat
Super Moderator
******

Mesaje: 1,168
Alăturat: Jan 2012
Mesaj: #1
MODIFICARE CULOARE BORD
La cererea auditoriului reiau subiectul postat in anul 2010 pe un alt forum de discutii ... este foarte stufos ... posibil sa se fi strecutrat si unele erori dar nu mai am timp sa-l recitesc . Astept intrebari si corectiile vor surveni pe parcurs.

Partea 1.

SE POATE FACE IN BUCATARIA LOCUINTEI.
Problema a fost mult comentata – adica culoarea verde a blocului de instrumente in contrast cu iluminarea albastra a modulului audio si climatizare. Totodata, se mai punea o problema, respectiv iluminarea slaba pe timpul zilei – aspect intalnit la multe autoturisme ( unele fac alta “dracovenie” , cand aprinzi pozitiile automat se seduce lumina la bord si atunci chiar nu se mai vede nimic – chestia asta este din soft si nu poate fi corectata ).
Problema noastra presupune 2 aspecte : 1 – demontarea bordului ( din nefericire solutia constructiva presupune demontare a cca1/3 din bord pentru a avea acces la blocul instrumentelor) ; 2 – modificarile ce trebuiesc facute in partea electrica a moduluilui de instrumente.
Incep cu partea finala, adica modificarile facute partii electrice:
Pentru schimbarea culorii de fundal al unui bloc de instrumente sunt cam 2 metode : 1 – schimbarea foliei care asigura, de regula, culoarea ( aceasta folie se lipeste si se procura de la magazine specializate pentru diverse marci de masini – ma indoiesc ca o sa gasiti asa ceva pentru Hover ); 2 – schimbarea culorii becurilor de fundal ( care, de regula sunt de culoare alba). Normal ca am mers pe solutia 2 pentru ca nu am avut folia in cauza.
Am procedat astfel: dupa ce se scoate blocul de instrumente – prins cu 4 suruburi ( toate suruburile care prind bordul sunt identice) se declipseaza partile componente pana se ajunge la placa de circuit electronic. Din pacate nu am reusit sa scot acele instrumentelor pentru a avea acces direct la fata plantata, astfel ca modificarile sa le pot face mult mai usor ( acele instrumentelor ar trebui sa se scoata prin tragere , dar in cazul meu nu a functionat si sa stiti ca AM TRAS).
Prima problema de rezolvat – schimbarea becurilor de fundal in numar de 4 – becuri cu incandescenta de 3,8 Watt, 14 V tensiune de alimentare normata – in realitate alimentarea se face prin variatorul electronic de tensiune (potentiometrul de la bord care permite variatia iluminarii bordului), iar tensiunea maxima este de 9 Volti ( probabil din considerente de incalzire si durabilitate). Becuri albastre potrivite soclului am gasit dar au destinatia luminilor de pozitie si au puterea de 5 Watt ( cu 1,2 Watt mai mult decat becurile originale) acest lucru putand genera supraincalzirea ori fortarea variatorului electronic de tensiune cu 1,2 x 4 = 4,8 Watt – ce reprezinta ceva. In aceste conditii am optat pentru LED – uri ( nu se incalzesc, consuma foarte putin si au luminanta mare, din pacate foarte concentrata sub un unghi limitat din constructie) . Tipurile de becuri pe care le-am gasit in comert ( le vedeti in imagini) sunt acceptabile dar nu multumitoare din doua considerente ( in cazul meu) – luminanta mica si fiabilitate redusa – sunt foarte “subrede” si nu rezista la vibratiile mari specifice automobilelor cu toate ca sunt destinate acestora – daca se opteaza pentru aceasta solutie trebuiesc alese produse de calitate. Eu am preferat sa le CONFECTIONEZ ( oare ce va zice Gica-Contra… ca am facut o improvizatie) din elemente distincte – LED-uri si rezistoare selectionate, incercate si probate timp de 24 ore sub tensiune. In plus am asigurat o luminanta suficienta. Nu uitati ca folia originala este de culoare verde si, evident, opacizeaza celelalte culori. Daca intereseaza pe cineva cum am realizat becurile voi posta separat.
A doua problema – schimbarea culorii ecranului totalizorului kilometrajului. Pentru asa am folosit fanta care exista in placa de cablaj si pe care am majorat-o putin ( cca 1 mm ) prin pilire cu o pila fina. Mai intai am dezlipit si scos becul original – un bec cu incandescenta de tipul celor de la trenuletele electrice – si l-am inlocuit cu un LED albastru montat destul de usor prin fanta de care vorbeam. Pentru ca iluminarea nu era foarte buna am mai lipit un LED tip SMD ( dupa cum vedeti in imagine). LED – ul l-am montat in serie cu un rezistor de 650 ohm. SMD – ul avea din constructie rezistorul in cauza.
A treia problema a fost sa majorez iluminarea indicatorului de “faza lunga” care nu se distinge ziua. Pentru asta prin fanta care rezulta fortand acele indicatoare am strecurat un LED albastru, montat in paralel cu cel existent – va garantez ca nu este mare lucru. Conexiunile le-am realizat pe un mic spatiu de circuit pe care l-am putut izola din punct de vedere electric (prin sctionarea circuitului). Legatura am facut-o de pe pinul corespondent al mufei de conexiuni prin intermediul unui rezistor de 720 ohm ( tensiunea este de 14,5 v , alimentarea fiind directa) .
Pentru probe trebuie sa montati variatorul de tensiune prin care se face alimentarea fundalului.
Deficientele solutiei – exista o mica pata mai intens luminata – se poate rezolva pentru ca unul din LED – uri este prea aproape de sistemul optic care conduce lumina in interiorul cutiei. A scazut intensitatea iluminarii acelor indicatoare de culoare rosie – normal sunt doua culori principale si se anuleaza reciproc – totusi, va garantez ca in realitate partea colorata in rosu se distinge mult mai bine decat ce se vede in imaginea facuta cu telefonul mobil. Se mai poate incerca ca unul din cele 4 LED - uri sa fie rosu si astfel sa creasca iluminarea acului indicator ... trebuie incercat.
P.S.
Nu uitati sa debransati bateria masinii pentru ca lucrati intr-o zona cu procesoare, iar la deconectarea/conectarea mufelor pot apare situatii necontrolabile in privinta alimentarii. Daca tot umblati pe acolo intariti si lipiturile de pe fata lipita pentru ca au aparut probleme din cauza lipiturilor "reci". Si daca tot sunteti acolo schimbati si becul verde de "pozitie", pentru ca nu asigura un iluminat corespunzator ziua. Un bord nou costa peste 1000 $ deci grija mare. Merita efortul



Partea 2

MONTAREA/DEMONTAREA BORDULUI LA HOVER
Pare greu dar nu este, daca stii cum s-o faci.
Scule – surubelnite cu cap in cruce, diverse lungimi, adaptate situatiei si o pana, din material plastic ( P.V.C. de densitate medie – sa se zgarie cu unghia), de 100x50x2 mm, care se introduce in rosturi pentru a depresa partile componente – a nu se face cu surubelnita sau piese metalice pentru a nu zgaria bordul. Pana se ascute putin (0,5 mm grosime rezultata) pentru a usura patrunderea in rosturi.
Sunt 19 suruburi care trebuiesc desfacute toate de acelasi tip – stranferea se realizeaza pe cleme metalice inserate in panourile dde material plastic, fapt foarte avantajos si fiabil.
1.- Se incepe de la capacul ramei moduluilui audiuo/climatizare. Se desprindde pe margini si se trage in sus;
2.- Se demonteaza protectiile de genunchi (stanga/dreapta) prin depresare si tragere;
3.- Se demonteaza rama mediana ( audio/climatizare) are trei suruburi sus, doua partea superioara a ramei de la audio, un surub in locasul scrumierei ( care se extrage, evident). Se desface mufa de la butonul “avarie” si se poate trage rama in fata, avand suficient loc pentru a continua. Daca se doreste se pot desface si cele doua mufe de la bricheta si scrumiera pentru a se indeparta rama;
4.- Se desface panoul de sub volan. Trebuiesc desfacute cele doua suruburi care sustin maneta capotei motor. Mai este un surub sub volan in partea dreapta ( din partea soferului). Se depreseaza fata de rama blocului de instrumente, se trage inspre spatele masinii si se impinge in jos.
5.- Se desface rama blocului de instrumente. Are doua suruburi in partea dreapta (a soferului). Se depreseaza cu pana, se trage si simultan se apasa putin in jos. Se dedsfac toate mufele ( parca 5 la numar). Mufele nu pot fi incurcate avand forma diferite.
6.- Se extrage blocul de instrumente, desfacand cele 4 suruburi si mufa care se gaseste in partea superioara, dreapta. Toate mufele au sisteme de blocare care trebuiesc apasate odata cu extragerea lor.
Si cam atat - nu dureaza mai mult de 30 minute. La montare recomand sa se puna pe marginile care se cupleaza “PURFIX” ca cel pentru etansarea ferestrelor ( burete autoadeziv), pentru ca etansarea sa se faca mai ferm (iese grozav).
Sper ca imaginile sa va fie de ajutor. Am incercat sa surprind cat mai multe detalii pt a vedea cum sunt facute.
Va urez succes.
.


Fişier(e) ataşate Thumbnail(uri)
İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage İmage
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 17-05-2012 10:22 PM de ovidiu_nemteanu.)
17-05-2012 09:36 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
comanr Deconectat
Super Moderator
******

Mesaje: 671
Alăturat: Feb 2012
Mesaj: #2
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
te am prins!
ai rupt un pin central de plastic de la capcul de deasupra afisajului Smile


multumim
17-05-2012 10:15 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
LAwR Deconectat
Administrator
*******

Mesaje: 996
Alăturat: Oct 2011
Mesaj: #3
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
Deci ai lucrat prin spate, nu ai dat jos folia. Eu ma gandesc ca folia in sine este alba, iar in spate are un strat verzui care poate fi indepartat. Acele ai incercat sa le scoti cu o furculita? Big Grin Sau alt obiect de genul, sa poti prinde baza si sa o tragi?
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 17-05-2012 10:18 PM de LAwR.)
17-05-2012 10:17 PM
Vizitează site-ul acestui utilizator Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
MCO 79 Deconectat
Junior Member
**

Mesaje: 14
Alăturat: May 2012
Mesaj: #4
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
Salutare! Spuneti-mi va rog care este codul la becurile de bord. Vreau sa le schimb pe cele existente cu leduri albastre dar parca n-as vrea intai sa dezmembrez bordul doar pentru a vedea codul. Stima
21-01-2013 09:24 AM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
ovidiu_nemteanu Deconectat
Super Moderator
******

Mesaje: 1,168
Alăturat: Jan 2012
Mesaj: #5
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
(21-01-2013 09:24 AM)MCO 79 Scris:  Salutare! Spuneti-mi va rog care este codul la becurile de bord. Vreau sa le schimb pe cele existente cu leduri albastre dar parca n-as vrea intai sa dezmembrez bordul doar pentru a vedea codul. Stima

BEC BORD HOVER
Sunt de culoare alba.

Uite caracteristicile tehnice
Fara soclu , tip VCH / 194 

194 USA
I/14V/3.8W/W2.1X9.5D/T3.25/1500H
bulb specifications:
 
category: Incandescent - Miniature lamp
volt: 14
amp:  0.271
watt:  3.8
base:  W2.1x9.5d
glass:  T3-1/4
filament: C2F
fil.res.: 51.7 ohm
m.o.l.: 1.06 inch (26.8MM)
l.c.l.: 0.559 inch (14.2MM)
d.hours:1500

notes:
 
automobile lamp
clear glass
gas:vacuum
incandescent lamp
indicator lamp
instrument lamp
specs verified against ANSI-SR25D1997


Fişier(e) ataşate
.doc  BecBordHover.doc (Mărime: 63 KB / Descărcări: 15)
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 21-01-2013 06:06 PM de ovidiu_nemteanu.)
21-01-2013 06:03 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
andreiciocanvlad Deconectat
Senior Member
****

Mesaje: 405
Alăturat: May 2012
Mesaj: #6
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
vreau sa pun leduri cu reglaj pwm, dar nu stiu potentiometrul ala de reglaj intensitate lumina cum lucreaza., probabil divizor de tensiune.
28-04-2013 11:43 AM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
ovidiu_nemteanu Deconectat
Super Moderator
******

Mesaje: 1,168
Alăturat: Jan 2012
Mesaj: #7
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
(28-04-2013 11:43 AM)andreiciocanvlad Scris:  vreau sa pun leduri cu reglaj pwm, dar nu stiu potentiometrul ala de reglaj intensitate lumina cum lucreaza., probabil divizor de tensiune.

Vezi ca am scris in textul la modificarea culorii. Este un divizor de tensiune si ramane in circuitul de alimentare a becurilor, la maxim, cca 9 v (daca mi-aduc bine aminte).
Nu inteleg la ce tip de reglaj te referi ... fi mai explicit. PWM (pulse width modulation) este un sistem electronic de reglaj in impulsuri. Mai precis reglajul se realizeaza in functie de latimea unor impulsuri care comanda un alt dispozitiv de executie.
28-04-2013 05:08 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
andreiciocanvlad Deconectat
Senior Member
****

Mesaje: 405
Alăturat: May 2012
Mesaj: #8
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
Da voi incerca sa inlocuiesc lumina de fundal cu leduri si sa controlez intensitatea cu un circuit pwm (ex. 555 cu reglaj potentiometru in locul celui actual)
28-04-2013 05:52 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
ovidiu_nemteanu Deconectat
Super Moderator
******

Mesaje: 1,168
Alăturat: Jan 2012
Mesaj: #9
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
(28-04-2013 05:52 PM)andreiciocanvlad Scris:  Da voi incerca sa inlocuiesc lumina de fundal cu leduri si sa controlez intensitatea cu un circuit pwm (ex. 555 cu reglaj potentiometru in locul celui actual)

Corect ! Un PWM se poate realiza cu 555 ( timer) ... dar care este dispozitivul de comanda ? Curentii sunt mici, mai ales in cazul LED-urilor si nu ar trebui ceva foarte special... aceasta solutie este destul de complicata. Ai nevoie de o schema integrata PWM - Modul de executie ca sa recunoasca impulsurile. Am lucrat cu asa ceva ... am comandat motoare brushless (evident prin intermediul unor ESC - uri) ... dar este specific acestui gen de aplicatii.
Pune schema pe care vrei s-o realizezi ... poate am un sfat. Eu nu as aplica o astfel de solutie.

Daca te apuci de o astfel de treaba tine cont de urmatoarele chestii:
1.- nu te chinui sa folosesti LED-uri din comert ( de culoare albastra asa cum am pus eu) . Dau o lumina prea slaba. Cu toate ca pare improvizatie solutia propusa de mine (becuri confectionate din LED - Uri) este mai buna. Iti pun la dispozitie schema minicablajului dublu-placat pe care trebuie sa le realizezi - nu este mare lucru.
2.-Pentru ca acele indicatoare sunt de culoare rosie ar trebui ca un LED sa fie de culoare rosie (cel mai apropiat de acul indicator) pentru ca albastrul estompeaza culoarea.
3.- trebuiesc schimbate si alte becuri indicatoare de ex "pozitiile aprinse" care lumineaza slab cand lumina ambientala este puternica .
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 28-04-2013 07:07 PM de ovidiu_nemteanu.)
28-04-2013 06:53 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
andreiciocanvlad Deconectat
Senior Member
****

Mesaje: 405
Alăturat: May 2012
Mesaj: #10
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
Ledurile daca le pun, le pun smd (bune) si cu izolarea luminii (ace rosi, fundal alta culoare). Am mai facut aceasta operatie la fosta masina. Treaba cu PWM`ul este ca nu cunosc cum e facuta alimentarea becurilor acuma, ca sa stiu exact abordarea. Traseul de alimentare de la potentiometrul actual mai alimenteaza si altceva in afara de iluminat ?
28-04-2013 08:35 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
ovidiu_nemteanu Deconectat
Super Moderator
******

Mesaje: 1,168
Alăturat: Jan 2012
Mesaj: #11
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
(28-04-2013 08:35 PM)andreiciocanvlad Scris:  Traseul de alimentare de la potentiometrul actual mai alimenteaza si altceva in afara de iluminat ?

Nu alimenteaza altceva .. numai iluminatul .... vezi mai inainte ce becuri isi schimba luminozitatea cand manevrezi potentiometrul si aia este. Te sfatuiesc sa folosesti circuitul de alimentare existent prin potentiometru nu ar trebui sa deranjeaze. Cred ca gasesti detalii pe postarea initiala.
Sti ce se intampla in cazul SMD? Sunt prea departe de zona pe care trebuie s-o lumineze ... sunt plate ... de asta nu au eficienta ... ar trebui sa intre mai mult in interior .. ca in cazul becurilor cu filament.
(Acest mesaj a fost modificat ultima dată: 28-04-2013 08:47 PM de ovidiu_nemteanu.)
28-04-2013 08:46 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
andreiciocanvlad Deconectat
Senior Member
****

Mesaje: 405
Alăturat: May 2012
Mesaj: #12
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
trebuie vazut concret cu el desfacut, am vrut sa vad unde pot integra partea de PWM.
28-04-2013 09:53 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
andreiciocanvlad Deconectat
Senior Member
****

Mesaje: 405
Alăturat: May 2012
Mesaj: #13
RE: MODIFICARE CULOARE BORD
la martori ajungi numa cu serigrafia data jos ?
27-05-2014 04:03 PM
Găseşte toate mesajele acestui utilizator Citaţi acest mesaj într-un răspuns
Postează răspuns 


Posibile subiecte înrudite...
Subiect: Autor Răspunsuri: Vizualizări: Ultimul mesaj
  Demontare consola centrala bord ovidiu_nemteanu 2 618 11-08-2016 07:50 PM
Ultimul mesaj: ovidiu_nemteanu
  Computer de bord. danny65 1 1,975 22-04-2012 04:57 PM
Ultimul mesaj: LAwR
  Customizare - modificare - schimbare LED-uri la iluminatoarele numarului din spate. LAwR 6 3,225 30-03-2012 01:41 PM
Ultimul mesaj: LAwR

Săritura forum:


Utilizator(i) care navighează în acest subiect: 2 Musafir(i)

Powered by MyBBRomania.net