Forum GWM-Club.ro

Versiunea integrală: Istoria sistemelor de siguranta din masinile noastre
În acest moment vizualizezi o versiune simplificată a conţinutului. Vezi versiunea integrală cu formatarea adecvată.
De la simpla oglinda retrovizoare, pana la cele mai sofisticate sisteme electronice cu infra-rosu si apelare telefonica prin satelit, sistemele de siguranta auto au aparut chiar de la inceputurile dezvoltarii automobilului. Chiar daca acum luam totul de-a gata si ne bazam pe siguranta oferita de masina noastra, nu strica sa aflam de unde a pornit totul si unde s-a ajuns.

İmage

Nu sunt multi cei care stiu ca in 1869 a fost inregistrata prima victima mortala a unui accident rutier. E vorba de o femeie din Irlanda numita Mary Ward, intrata in istorie tocmai prin aceasta distinctie nefericita, survenita in urma unui accident auto cu o masina pe aburi.

Istoria sistemelor de siguranta auto incepe chiar cu primul automobil de serie, in 1901, cu Oldsmobile Curved-Dash, care oferea clientilor o frana la picior prin presiune directa a unui ferodou pe axul de transmisie. Frana este fara doar si poate primul sistem de siguranta rutiera folosit vreodata pe o masina. Chiar daca era vorba de viteze mici, fabricantii si-au dat seama ca in cazul unor pante abrupte, frana de motor nu era suficienta pentru a incetini masina.

In mod firesc, tot in primul deceniu al secolului trecut, prin 1902, au aparut primele faruri care erau de fapt niste lampi cu gaz pentru mersul pe timp de noapte, dar si barele de protectie. Initial, barele de protectie au avut rolul de a proteja rotile masinii care, fiind realizate din lemn, erau destul de fragile. O bara metalica, pusa in partea de jos in fata masinii, ii spunea soferului cam ce obstacole poate sau nu aborda.

Odata cu inmultirea masinilor pe strazile americane, locul in care s-a dezvoltat cel mai mult siguranta rutiera, au inceput sa apara noi dotari ale vehiculelor: farurile cu faza lunga si faza scurta in 1917, frana asistata in 1919, frana hidraulica pentru toate cele 4 roti, geamuri securizate in 1930, centurile de siguranta si bordul captusit cu materiale moale tot in 1930 si faruri cu semnalizatoare in 1935.

Numarul tot mai mare de masini a presupus automat si o crestere normala de accidente si fatalitati, atat din randul pasagerilor, cat si al pietonilor. In anii '30 au fost infiintate si primele autoritati de Stat insarcinate cu siguranta rutiera din Statele Unite, iar in 1934, cei de la General Motors au realizat primul crash-test facut vreodata.

Urmatoarele sisteme de siguranta au venit asadar firesc, in momentul in care existau oameni care sa cerceteze felul in care au loc accidentele si cum se pot evita. Hudson Terraplane in 1936 a fost, spre exemplu, prima masina dotata cu un sistem de franare de rezerva, in caz ca cel hidraulic ceda. In 1947, modelul Tucker a fost prima masina de serie care iesea de pe usile fabricii cu bordul tapitat special pentru a proteja pasagerii din fata in caz de impact, avea toate butoanele rotunde, manete din cauciuc, faruri "adaptive" care se roteau odata cu volanul, primul bull-bar de otel si o structura de otel ce oferea siguranta pasagerilor din fata.

İmage

In 1949, marca SAAB a fost cea care a oferit un automobil care avea integrata o celula de siguranta pentru toti pasagerii. Au urmat la masinile americane franele dotate cu discuri, in loc de tamburi, centurile de siguranta fixe, bare de protectie cu amortizoare, manere speciale pentru pasageri ca sa nu zboare prin parbriz in caz de impact si multe alte sisteme primitive de siguranta.

Abia in 1958, Natiunile Unite au realizat o autoritate care standardiza mijloacele de siguranta din masini. Primele norme impuse la toate masinile au fost centurile de siguranta si caroseriile cu ranforsari pentru a face o "cusca" rigida de siguranta. In acelasi an insa, Volvo inventeaza centura de siguranta in 3 puncte, atat pentru poala, cat si pentru umar, aceeasi centura pe care o folosim si azi. In Statele Unite insa, in 1964 insa au fost obligatorii la absolut toate masinile noi fabricate in tara centurile de siguranta in 2 puncte, iar doi ani mai tarziu, normele de siguranta impuneau centuri in 2 puncte pentru toti pasagerii, dar si lumini albe pentru marsarier.


1959 este anul in care a aparut tetiera. E vorba de marca americana Ford, cea care a oferit ca si optiune scaune frontale cu tetiere. Insa, in scurt timp, NHTSA (US National Highway Traffic Safety Administration), prima autoritate federala care standardiza siguranta rutiera, a facut tetierele obligatorii pentru scaunele din fata. In 1968, cei de la NHTSA deja aveau o lista de norme dedicate sigurantei rutiere pe care toate masinile noi trebuiau sa le aiba: centuri in 3 puncte pentru scaunele din fata, 6 semnalizari, inclusiv in lateral, coloana de directie colapsibila, tetierele fata si multe alte sisteme.

İmage

Oldsmobile Toronado a fost prima masina care oferea clientilor un airbag optional pentru sofer. Asta se intampla in 1973, insa nemtii de la Mercedes-Benz au fost cei care au standardizat airbagul si l-au oferit pentru toate masinile vandute cativa ani mai tarziu.

1979 a inceput seria testelor de impact realizate de NHTSA. In Europa, de aceasta treaba se ocupa cei de la Euro NCAP, insa acestia au inceput sa devina principala autoritate in domeniu abia in 1997. La inceputul anilor '80 au aparut si primele legi care ii obligau pe soferi sa poarte centurile de siguranta.

In mod firesc, numarul cerintelor pentru masinile noi au inceput sa creasca. Autoturismele vandute in Statele Unite trebuiau deja sa aiba obligatoriu al treilea stop pe frana, centuri in 3 puncte si pentru pasagerii din spate, airbaguri pentru pasagerii din fata, frane asistate hidraulic, bare de coliziune in portiere, etc.

In 1995 IIHS (Insurance Institute For Highway Safety) a inceput sa faca teste de impact mai ample, nu doar frontale, iar 2 ani mai tarziu, acelasi lucru il incepea in Europa echivalentul NCAP.

Evident, in anii '90 si chiar mai devreme au aparut o sumedenie de sisteme de siguranta electronice, pe care astazi le folosim zilnic fara sa ne dam seama: sistemul de franare anti-blocare numit ABS, sistemul de stabilizare ESP, controlul tractiunii si multe altele.

İmage

Iata aici o scurta lista cu cele mai importante sisteme de siguranta si cand au aparut ele:

1901 - Oldsmobile, prima masina cu vitezometru

1902 - Lanchester 12 Tonneau, prima masina cu frane pe disc

1916 - Willys-Kinght, prima masina cu stergatoare

1917 - Cadillac oferea masini cu faruri cu 2 faze, scurta si lunga

1919 - Hispano Souza H6, prima masina cu servo-frana

1928 - Studebaker oferea luneta degrivata

1936 - Studebaker oferea stropitoare pentru lichid de parbriz

1937 - Buick era prima masina de serie care se vindea cu semnalizatoare

1949 - Nash Rambler a fost prima masina cu centuri de siguranta

1954 - Packard Patrician se vindea cu anvelope GoodYear tubeless

1955 - Studebaker oferea clientilor cu diferential de tip LSD

1966 - Jensen FF era primul automobil cu ABS ca dotare optionala

1973 - Oldsmobile Toronado era prima masina din lume care oferea un airbag

1987 - Mercedes-Benz clasa S venea cu sistem de control al tractiunii

1987 - Oldsmobile Cutlass Supreme oferea un head-up display

1991 - BMW 750 era prima masina dotata cu faruri cu tehnologie Xenon

1999 - Cadillac Deville oferea sistem de vedere pe timp de noapte

Iata care sunt toate categoriile de sisteme de siguranta, in functie de ceea ce fac. In ziua de azi, sistemele care ne fac viata mai usoara si ne tin in siguranta cand conducem, se pot clasifica in 4 grupe mari: sisteme de evitare a accidentelor, sisteme de asistenta a soferului, sisteme de protectie in caz de impact si sisteme de protectie post-impact. Toate aceste sisteme mai pot si insa calsificate si drept active sau pasive.

Evitarea accidentelor - active

- sistemul de franare, atat cel uzual cat si cel de urgenta (frana de mana)

- oglinzile laterale si retrovizoare

- farurile, stopurile si proiectoarele

- stopurile de frana

- semnalizarile

- anvelopele

Sisteme pentru asistarea soferului - active

- sistemele ABS, sau cu alta denumire, care nu permit blocarea franelor

- sistemul de stabilizare electronic numit ESP sau altfel, care ajuta la pastrarea controlului

- sistem cu infra-rosu care permite afisarea pe un ecran a unor imagini captate pe timp de noapte

- farurile adaptive si autonivelante

- senzori de parcare si camera video de marsarier sau laterale si de parcare

- asistenta la schimbarea benzii in timpul mersului

- asistenta pentru unghiul mort

- senzori de presiune in pneuri

- controlul tractiunii

- frana automata in panta sau la parcare

- pilot automat cu radar de viteza care pastreaza constanta viteza sau franeaza in functie de masina din fata

- distributia automata a fortei de franare

- sistem Precrash care controleaza mai multe elemente in caz de risc de accident

- asistenta la franarea de urgenta, un sistem care mareste forta de apasare a pedalei in caz de urgenta

- sistem de parcare automata, fara maini pe volan, de gasire a unui spatiu optim de parcare sau alt sistem care contribuie la gararea masinii.


İmage

Sisteme de siguranta in caz de impact - pasive (doar in caz de nevoie)

- centura de siguranta

- airbagurile

- zone deformabile in caz de impact

- piese colapsibile, cum ar fi coloana de directie sau lonjeroanele

- barele de protectie frontale, laterale si posterioare

- celula de siguranta, cum este la masinile Smart

- geamuri rigide sau securizate

- piloni pirotehnici in cazul masinilor decapotabile

- sistemele de protejare a pietonilor in habitaclu, pentru evitarea loviturilor cauzate de bagaje: plasa portbagaj, capace portbagaj sau grilaje de delimitare

- sisteme pentru protejarea pietonilor, cum ar fi airbagurile sau farurile din plastic moale.

Sisteme de asistenta a pasagerilor dupa accident

- apelare automata telefonica la serviciile de interventii

- capse pirotehnice pentru deschiderea automata a usilor prin explodarea controlata a balamalelor, in caz de rasturnare sau scufundare.


İmage

Concluzie

Daca pana acum nu stiai cand a aparut centura de siguranta pe care o porti tu zilnic, iata ca acum stii. La fel si cu sistemele ABS sau ESP care acum ni se par banale si invechite. Inca de la aparitia automobilului, asa cum il stim noi, cu 4 roti si propulsat de un motor, omul a fost preocupat de siguranta rutiera. Si, in ziua de azi, cand numarul de vehicule este in crestere, asadar si cel al accidentelor, siguranta auto este in plina dezvoltare. Incep sa fie dezvoltate si puse in practica sisteme ce merg prin satelit sau internet, care permit masinilor sa se vada una pe alta in mijlocul intersectiei pentru a se evita un impact, dar si sisteme de airbaguri pretentioase, capabile sa protejeze fiecare parte a corpului tau, de la cap la genunchi, de la maini pana la piept, in ambele parti.

Un lucru este clar insa: degeaba conduci o masina noua, dotata cu ultima generatie de sisteme electronice, daca nu esti constient in permanenta ca strada este un loc periculos. Trebuie mereu sa realizezi ca un accident nu trebuie facut de tine, ci de alt participant la trafic care poate sa adoarma la volan, poate ca e beat sau poate e neatent. Si ca sa te protejezi pe tine insuti, trebuie sa fii sigur ca ti-ai luat toate masurile. Nu pleca la drum niciodata fara sa-ti pui centura de siguranta si fara sa-ti repeti in minte ca trebuie sa te asiguri in orice situatie. Si, daca toti soferii ar face macar acest lucru, strada ar fi un loc mai sigur

Sursa: 4tuning.ro
URL de referinţă